Verheug je, influencers die in een busje bij de rivier wonen! Uw hashtag-bestelwagenleven is zojuist een beetje eenvoudiger geworden, omdat de Mercedes-Benz Sprinter 4×4 uit 2023 vierwielaandrijving heeft in plaats van vierwielaandrijving. Dat betekent dat wanneer je op weg bent naar die Insta-vriendelijke kampeerplek boven op een gletsjer, op de rand van een vulkaan of midden in een gorgelende rivier vol forellen, je niet langer op een knop hoeft te drukken om de vooras. Nee, de fulltime tussenbak van de Sprinter zal het werk voor u doen, waarbij het koppel naar de vooras schuift als dat nodig is. Hierdoor heb je meer tijd om verschillende hoeden te passen, je bamboeondergoed te drogen naast je idyllische kampvuur, of een kampeertoiletbedrijf voor te stellen om je te sponsoren, zodat je kunt stoppen met het graven van bungelgaten in het bos elke dag. Van het leven is druk.
Het is dus ook fijn dat de Sprinter diesel uit 2023 waarschijnlijk sneller is dan het uitgaande model. We zeggen waarschijnlijk omdat we nog geen geïnstrumenteerde tests hebben gedaan, maar op papier ziet het er goed uit. De uitgaande V-6-dieselmotor bood 188 pk en 325 pond-voet koppel, terwijl de nieuwe Sprinter-diesel 211 pk levert bij 3600 tpm en 332 pond-voet van 1600 tot 2400 tpm. Bovendien komt dat verhoogde vermogen van een sterk verkleinde motor, die nu een 2,0-liter viercilinder is in plaats van een 3,0-liter zescilinder. De buff four-banger is verslaafd aan een negentrapsautomaat in plaats van de zeventraps van het 2022-model. Dankzij de bredere spreiding van de negen versnellingen, zegt Benz dat de eerste versnelling hetzelfde is als in oudere Sprinter 4×4’s die een vijfversnellingsbak hadden toen hun tussenbak zich in het lage bereik bevond. Dat is goed, want de Sprinter van 2023 heeft geen lage actieradius.
Toch is het nieuwe systeem eigenlijk beter in staat. Met ingeschakelde vierwielaandrijving stuurde de eerdere Sprinter 4×4 bijvoorbeeld slechts 35 procent van zijn koppel naar de vooras. De nieuwe kan 100 procent naar voren of 100 procent naar achteren sturen, of naar behoefte ergens daar tussenin verdelen. Vanaf de lancering streeft hij naar 50-50 van voren naar achteren, maar tijdens cruisen op de snelweg kan hij de vooras uitzetten en in de achterwaartse rijmodus draaien totdat de omstandigheden om hulp aan de voorkant vragen. Het is allemaal volledig transparant en er zijn echte voordelen, vooral op de stoep. Stel dat de weg nat of af en toe droog is met ijzige plekken – u hoeft het wegdek niet in de gaten te houden en vierwielaandrijving in te schakelen als het er glad uitziet. De tractie is er altijd.
En dat is handig nu er wat meer vermogen is. Het is niet zo dat de Sprinter je van de lijn een zweepslag geeft, maar de 2,0-liter voelt bewonderenswaardig pittig aan, zelfs met ongeveer 1200 pond ballast in de laadruimte. Echt, hij voelt nogal aan als de uitgaande V-6, maar levert vermoedelijk een lager brandstofverbruik. (De Sprinter is, net als heavy-duty pick-ups, groot genoeg om te ontsnappen aan de EPA-waarden voor brandstofverbruik.) Het geratel en de trillingen van de viercilinder met compressieontsteking zijn meestal afwezig, met weinig geluid dat zijn weg vindt naar de cabine. Het maximale sleepvermogen van 7500 pond komt overeen met het uitgaande model, dus er lijkt echt geen nadeel te zijn aan de cilinder-ectomie van de Sprinter onder de motorkap.
Wat betreft de off-road karbonades, Benz had grootse plannen voor ons om het nieuwe vierwielaandrijvingssysteem te evalueren op paden op een crossmotorcircuit in de buurt van Stuttgart, maar zware regen veranderde het terrein in een soepachtige puinhoop, zodat de route werd veel afgekort. Maar we kunnen zeggen dat de vierwielaangedreven Sprinter een beetje modder met zelfvertrouwen aankon, ondanks het feit dat hij winterbanden droeg die hun loopvlakblokken snel volpropten met plakkerige Zwabische klei. Net als voorheen worden de offroad-capaciteiten van dit voertuig meer bepaald door zijn grootte dan door zijn bodemvrijheid of tractie – je hebt een groot pad nodig voor een machine die meer dan 24 voet lang en 9 voet lang kan zijn, afhankelijk van de configuratie.
Ondanks de Mercedes-ster op de grille, blijft de Sprinter een werkpaard, met een spartaans interieur: handmatige stoelen, handmatige handrem, veel hard plastic. Er is nog steeds een toonaangevend benzinemodel dat een 188 pk sterke 2,0-liter viercilinder gebruikt en $ 46.795 kost in de vorm van een bestelwagen. De instapdiesel is afgesteld voor 170 pk en 295 pond-voet koppel en kost $ 49.295 als bestelwagen of $ 54.905 als passagiersbusje. Vierwielaandrijving is een optie van $ 6400. Dat is een aanzienlijke korting op het uitgaande vierwielaandrijvingssysteem, dat $ 8500 was. Het is duidelijk dat het weggooien van dat lage bereik echt een paar dollar bespaart. De minimumprijs voor een bestelwagen met vierwielaandrijving met hoog dak, de krachtige motor en een wielbasis van 170 inch is $ 64.635.
Toen we aanvankelijk hoorden dat de topklasse diesel Sprinter twee cilinders en een liter cilinderinhoud verloor, klonk dat als dwaasheid. Maar in de praktijk zullen de meeste mensen het verschil op de een of andere manier niet merken, ook al is het 2023-model iets krachtiger en heeft het een transmissie met negen versnellingen. Dus als u een V-6 2022 Sprinter met dieselmotor hebt gekocht, hoeft u geen spijt te hebben van de koper. En als je eindigt met een diesel 2023 Sprinter 4×4 – die al bij de dealers staat – zou je niet het gevoel moeten hebben dat je de laatste geweldige Sprinter-motor hebt gemist. Het grootste verschil is eigenlijk vierwielaandrijving hebben in plaats van parttime vierwielaandrijving, maar dat is eerder een evolutie dan een revolutie. Voor dat laatste moeten we wachten tot de elektrische Sprinter volgend jaar komt.
In de tussentijd zouden we willen dat we Mercedes konden overtuigen om de superfunky Sprinter crew-cab 4×4 pick-up truck op de Amerikaanse markt te brengen. Beïnvloeders, ga aan de slag.
Specificaties
Specificaties
Mercedes-Benz Sprinter bestelwagen uit 2023
Voertuigtype: motor voorin, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, 5-deurs bestelwagen voor 2 passagiers
PRIJS
2500 standaard dak, 144-inch wielbasis, benzine met achterwielaandrijving, $ 46.795; 2500 high-dak, 170-inch wielbasis, all-wheel-drive high-output diesel, $ 64.635
MOTOREN
turbocharged en intercooler DOHC 16 kleppen 2.0-liter diesel inline-4, 170 pk, 295 lb-ft; DOHC 16 kleppen 2,0-liter inline-4, 188 pk, 258 lb-ft; turbocharged en intercooler DOHC 16 kleppen 2.0-liter diesel inline-4, 211 pk, 332 lb-ft
OVERDRAGEN
9-traps automaat
DIMENSIES
Wielbasis: 144,0 of 170,0 inch
Lengte: 234,0, 274,0 of 290,0 inch
Breedte: 80,0 inch
Hoogte: 96,0-111,0 inch
Vrachtvolume: 533 ft3 max
Leeggewicht (CD geschat): 5500-6000 pond
PRESTATIE (CD EST)
100 km/u: 12,0-13,5 sec
1/4 mijl: 18,0-20,0 sec
Topsnelheid: 90 mph
EPA BRANDSTOFVERBRUIK
Vrijgesteld van EPA-testen en etikettering
Deze inhoud wordt geïmporteerd uit OpenWeb. Mogelijk kunt u dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of kunt u meer informatie vinden op hun website.