In 2013 kregen Duitse autofabrikanten Tesla Model S luxe vijfdeurs hatchbacks in handen en scheurden ze uit elkaar. Een insider uit dat land meldde dat de Model S een enorme schok was voor Audi, BMW en Mercedes-Benz, maar misschien nog wel meer voor Porsche, dat enorm succesvol was geweest met zijn snelle, sportieve Panamera vijfdeurs.
Het productteam van Porsche moest worstelen met de komst van een elektrische auto, van een hoogst onwaarschijnlijk bedrijf, die net zo snel, soepeler en net zo begerenswaardig was als hun eerste aanbod. Bovendien had die EV al enkele van hun meest vooruitstrevende klanten weggelokt.
Prototype voor Porsche Taycan, de productie Mission E
Hun reactie, de elektrische Porsche Taycan die eind 2020 arriveerde, was strak, enorm snel en de eerste productie-EV met een 800 volt accupakket. Het is een verkoopsucces geweest, met 100.000 verkochte exemplaren in drie jaar tijd. Maar de EV-transitie versnelt en Porsche heeft nog veel meer EV’s te lanceren. De eerste is de Porsche Macan Electric uit 2024, die een nieuw PBM-platform en aanverwante technologie heeft, waarvan het bedrijf vorige week een voorproefje gaf tijdens een media-briefing in Franciacorta, Italië
Porsche Taycan – Euro spec
De dag omvatte de kans om met een huidige Taycan over de heuvelachtige, bochtige wegen van Lombardije te rijden, in gelijke mate concurrerend met Fiat 500’s en lokale vuilniswagens. De Taycan had duidelijk een betere acceleratie en veel meer grip, maar het was een grote auto op zeer kleine wegen. We brachten veel tijd door met het luisteren naar nabijheidswaarschuwingsalarmen terwijl we langs steile stenen muren vlogen op slechts enkele centimeters afstand.
Terug in de vergaderruimtes vroegen we Porsche-managers welke lessen ze uit de Taycan hadden getrokken. Hun antwoorden waren vaak omzichtig, maar de briefings suggereerden dat er veel kennis was opgedaan tussen de Taycan en de elektrische Macan.
Die Taycan werd voor het eerst getoond als het Porsche Mission E-concept op de Frankfurt Motor Show 2015, en zeven jaar is een lange tijd in “EV-tijd”. Hier is ons overzicht van wat Porsche sindsdien van de Taycan heeft geleerd:
Porsche Taycan opladen
Batterijen hielden het beter vol dan verwacht
“We hadden een zeer steile leercurve, dus we waren behoorlijk conservatief”, zegt Antoon Janssen, manager aandrijflijn voor de Macan Electric. “Maar de [Taycan] batterijen zijn in betere staat dan we hadden verwacht. Dus we kunnen het venster van opladen, temperatuur, enzovoort uitbreiden. Dat is te zien in de Macan Electric, die slechts 2-4% batterijreserve zal hebben boven zijn bruikbare capaciteit van 98 kWh – een lagere marge dan in de Taycan.
Porsche Taycan Turbo S uit 2020
800-volt batterijen waren de juiste beslissing
Het is de vraag of “800 volt nu als de standaard wordt gezien” voor elektrische auto’s, zoals Michael Steiner, een lid van de raad van bestuur voor R&D, aan het begin van de dag zei. Maar de 800-volt batterij van de Taycan, die zowel de interne hitte door weerstand vermindert als sneller opladen mogelijk maakt met 270 kW of meer, onderscheidt hem op verschillende manieren – en is op grote schaal overgenomen voor de Premium Platform Electric (PPE) -architectuur die ten grondslag ligt aan de komende Macan Electric en andere modellen van Audi en Bentley.
Naast andere voordelen bood 800 volt de belofte van 80% opladen in slechts 20 tot 25 minuten onder de juiste omstandigheden. Dat is een voldoende krachtig feit dat zelfs GM een manier heeft bedacht om zijn grotere op Ultium gebaseerde EV-modellen op 800 volt te laten opladen, ondanks een batterijarchitectuur die op 400 volt werkt. “In de toekomst”, zei Steiner, “zal 800 volt winstgevend zijn”, wat suggereert dat de Taycan misschien niet voldeed aan de historisch royale winstmarges van Porsche.
Porsche 356 uit 1950 en Porsche Taycan Turbo S uit 2020
Efficiëntie verhogen vraagt om veel kleine verbeteringen
Een belangrijke verbetering ten opzichte van het J1-platform van de Taycan ten opzichte van de PPE-architectuur van de elektrische Macan is een betere en efficiëntere koeling van de batterij, motoren en vermogenselektronica. Porsche heeft siliciumcarbide gebruikt in plaats van silicium in de omvormer van de achteras. Dit blijkt elektrische verliezen te verminderen en maakt stroomschakeling bij hogere frequenties mogelijk.
Powertrain-manager Janssen vatte het samen: “We hadden veel kleine lessen” over waar energie verloren ging in de Taycan, waardoor de Macan Electric bij elkaar opgeteld een betere efficiëntie mogelijk maakte. Het bereik van de elektrische SUV, met slechts een iets grotere batterij in een veel omvangrijker en minder aerodynamisch voertuig, zal “veel meer zijn dan de Taycan”.
Porsche Taycan uit 2021
Grote software-updates maken klanten blij
In plaats van een reeks kleinere updates aan de besturingssoftware van de auto uit te voeren, zoals Tesla doet, koos Porsche ervoor om een grote groep wijzigingen samen te voegen tot één enkele update die afgelopen juni werd gelanceerd. Meer dan 50% van de 75.000 Taycans die toen rondreden hebben de update ontvangen, ondanks dat het bijna een hele dag duurt en een dealerbezoek vereist. (Taycans die sindsdien zijn gebouwd, hebben de nieuwe functies in de fabriek geüpload.)
Een van de voordelen was een toename van het nominale bereik van de auto door de voorste motor volledig te laten uitschakelen op momenten dat alleen de achterste motor voldoende was om een Taycan-versie met vierwielaandrijving aan te drijven.
PBM-platform voor VW Group, ontwikkeld door Porsche/Audi
Om het verschil te maken, moeten EV’s in volume tegen lagere prijzen worden verkocht
Porsche CEO Oliver Blume beloofde in maart dat 80% van alle verkochte Porsches tegen 2030 batterij-elektrisch zal zijn. Tijdens onze briefing spraken verschillende Porsche-managers die belofte bijna letterlijk uit. Om daar te komen, zijn veel EV-verkopen nodig, snel. De huidige Macan op benzine is de bestseller van het merk, degene die jongere kopers aantrekt die nieuw zijn bij het merk. Hij vertegenwoordigt 80.000 verkopen per jaar, meer dan het dubbele van die van de verrassend succesvolle Taycan – en zijn opvolger wordt de tweede Porsche EV.
De Macan Electric zal minder kosten dan de Taycan wanneer hij in 2024 wordt gelanceerd, en hij zal worden gevolgd door een volledig elektrische sportwagen die de huidige 718 Boxster en Cayman vervangt. De Macan, Boxster en Cayman zijn de minst dure modellen van Porsche en ze zullen grote volumes rijden, hoewel een grotere “sportieve” elektrische luxe SUV met drie rijen zit ook in de kaarten, om de winstmarges te vergroten.
2021 Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé
Plug-in hybrides zullen niet eeuwig blijven bestaan
De Taycan gaf het sportwagenmerk het vertrouwen dat het een meeslepende Porsche kon maken die toevallig ook elektrisch was. Maar vóór de toezegging van Blume in maart was het doel van Porsche om tegen 2030 80 procent van zijn verkopen uit “geëlektrificeerde” voertuigen te hebben. Electrified betekent niet elektrisch; het betekent elk voertuig met een elektromotor ergens in de aandrijflijn, inclusief gewone oude hybrides zonder stekker.
Dus zijn meer recente belofte – 80 procent van de verkoop zal tegen datzelfde jaar batterij-elektrisch zijn – geeft aan dat plug-in hybrides na dit decennium zullen verdwijnen. Maar misschien komt er op korte termijn nog meer bij. De andere helft van zijn belofte was dat 50% van de verkopen van Porsche in 2025 “geëlektrificeerd” zou zijn, waaronder PHEV-versies van de grote SUV Cayenne en de grote luxe sedan Panamera. Zoals opgemerkt bij de lancering van de nieuwste 911-generatie, zullen de sportcoupé en cabriolet met de motor achterin waarschijnlijk de laatste Porsche met een verbrandingsmotor blijven, in ieder geval tot in de jaren 2030, maar ook die zal een gewone hybride versieen krijgt mogelijk ook een PHEV-variant.
Porsche zorgde voor vliegtickets, accommodatie en maaltijden zodat Green Car Reports u dit first-person rapport kon brengen.