In schril contrast met Californië, waar de verkoop van elektrische voertuigen 15% van de automarkt heeft gekraakt, blijft de acceptatie van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten traag in het middengedeelte van het land. Maar volgens een recent rapport van S&P Global Mobility zou er een verandering kunnen komen.
De 22 kernstaten – in wezen elke staat in de aangrenzende VS, met uitzondering van de oost-, west- en golfkust – vertegenwoordigden tot en met augustus 27,1% van de verkoop van voertuigen in de detailhandel in de VS, maar hun aandeel in de verkoop van elektrische voertuigen is vanaf 2021 tot dit jaar op 15,5% gebleven. volgens het rapport.
“Het lijdt geen twijfel dat het gebrek aan beschikbaarheid van opladers een invloed heeft in de staten in het Midwesten, maar het is niet de factor”, zei James Martin, associate director of consulting voor S&P Global Mobility, in een verklaring. “Een even sterke factor is de beschikbaarheid van product in vormfactoren die klanten bereid zijn te kopen.”
2024 Chevrolet Equinox EV
Martin noemde specifiek een gebrek aan betaalbare elektrische cross-overs voor gezinnen. Maar sommige nieuwe crossover-modellen, zoals de Chevrolet Equinox EV uit 2024, zullen de komende jaren debuteren. En hoewel Hyundai zijn elektrische auto’s in veel kernstaten gewoon niet aanbiedt, wordt dat steeds meer een uitbijterpositie. Onderzoekers merkten ook een grote belangstelling voor elektrische auto’s op bij kopers van auto’s in het binnenland.
“Meer acceptatie en een veel breder consumentenbewustzijn resulteert in een natuurlijke progressie van adoptie van de kusten naar het binnenland”, zei Tom Libby, associate director Loyalty Solutions and Industry Analysis bij S&P Global Mobility, in een verklaring. Dat lijkt te worden ondersteund door een andere recente studie, van iSeeCars, waaruit bleek dat de vraag naar gebruikte elektrische auto’s, samen met hybrides, plug-in hybrides, enorm toenam op het platteland van Amerika
Hyundai Ioniq 5 uit 2023
De uitbouw van het federale EV-laadnetwerk – en de betrokkenheid van alle staten – kan een rol spelen bij het katalyseren van groei en interesse. Gemakswinkels denken ook een rol van betekenis te kunnen spelen door locaties aan te bieden voor het opladen van elektrische voertuigen op het platteland van Amerika.
Openbare laadinfrastructuur is natuurlijk niet de enige factor die een rol speelt. Een recent onderzoek van oplaadbedrijf Volta suggereerde dat, ongeacht in welke regio van het land, de scheiding tussen stad en buitenwijk ook een zeer belangrijke rol speelt, vooral omdat de beschikbaarheid van thuisladers afneemt voor stedelijke EV-intenties.