Om massale acceptatie te laten slagen, moeten elektrische auto’s worden verkocht tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met die van auto’s met verbrandingsmotor, terwijl ze toch winst genereren voor hun fabrikanten. Ondanks recente problemen met de toeleveringsketen die een terugval in de betaalbaarheid van batterijen hebben veroorzaakt, voorspellen General Motors en Volvo nu dat dit halverwege het decennium zal gebeuren.
In een interview met Automotive Nieuws Europa bij de recente onthulling van de elektrische SUV EX90 zei Jim Rowan, CEO van Volvo Cars, dat hij verwachtte rond 2025 prijspariteit te bereiken met auto’s met verbrandingsmotor.
Rowan verwacht dat technologische verbeteringen een groter bereik mogelijk maken zonder de afmetingen van de batterijpakketten te vergroten, wat tot enige kostenbesparingen zal leiden. En hoewel Volvo niet heeft bevestigd of de EX90 in aanmerking komt voor het volledige federale EV-belastingkrediet van $ 7.500 onder de herziene Inflation Reduction Act (IRA), zei Rowan dat Volvo’s aanstaande kleinere EV’s dat waarschijnlijk wel zullen doen.
2024 Chevrolet Equinox EV
GM verwacht dat de winst van elektrische auto’s tegen 2025 gelijk zal zijn aan voertuigen met verbrandingsmotor, jaren eerder dan gepland, vertelde CEO Mary Barra CNBC en andere media tijdens de beleggersdag van de automaker donderdag.
De IRA speelde ook een belangrijke rol in die rooskleurige voorspelling. Verwachte prikkels zullen de winstmarges van toekomstige EV’s vergroten, vertelde CFO Paul Jacobson aan CNBC, eraan toevoegend dat GM verwacht “een van de eersten, zo niet de eersten” te zijn die in aanmerking komen voor het volledige krediet van $ 7.500 onder de IRA, die nieuwe vereisten toevoegt voor batterij -materiaal sourcing en mandaten binnenlandse assemblage voor in aanmerking komende EV’s.
Zowel GM als Volvo geloven dat de IRA uiteindelijk een sterkere businesscase voor EV’s zal maken, maar in de tussentijd heeft de IRA sommige EV’s duurder gemaakt – door middel van een vernieuwde EV-belastingvermindering die het aantal in aanmerking komende voertuigen drastisch vermindert
2024 GMC Sierra EV Denali-editie 1
GM en Volvo zijn slechts de nieuwste voorbeelden van autofabrikanten die lagere EV-prijzen voorspellen, waardoor ze concurrerender zullen worden met auto’s en vrachtwagens met verbrandingsmotor. Zodra EV’s en voertuigen met verbrandingsmotor de pariteit hebben bereikt, anticiperen velen op een van de meest transformerende periodes ooit in de auto-industrie, hoewel een van de essentiële punten – de prijs van het batterijpakket – terugvalt op betaalbaarheid in 2021 en in 2022. Dat geldt zelfs als batterijfabrieken zijn toegenomen als gevolg van grondstoffenbeperkingen. Dit jaar zijn de prijzen van gebruikte EV’s ook gestegen, dus er zijn meerdere marktfactoren die moeten worden afgestemd voordat iedereen het erover eens is dat EV’s vooraf niet duurder zijn.
Niet alle autofabrikanten zien de verschuiving naar het bouwen van elektrische auto’s in de VS als onderdeel van de hangende pariteit. Subaru heeft de assemblage van elektrische auto’s in de VS vrijwel stopgezet vanwege de hoge arbeidskosten, beweert het.