De Albanese Labourregering heeft de steun gekregen van de Australische Groenen en de onafhankelijke senaat David Pocock voor haar wetsvoorstel om elektrische voertuigen (EV) te stimuleren, zij het niet zonder een paar amendementen.
De Groenen, senator Pocock en de regering zijn het eens geworden over de volgende amendementen op de wet op de Treasury Laws Amendment (Electric Car Discount) Bill:
- Eindeloze ondersteuning voor plug-in hybrides op 1 april 2025
- Prioriteit geven aan elektrische voertuigen in het wagenparkaankoopbeleid van de Australische regering door plug-in hybrides te verwijderen, behalve in “uitzonderlijke omstandigheden”
Nu de door de Groenen gevraagde amendementen zijn veiliggesteld, zullen de senatoren de EV-wet steunen die deze week in de Eerste Kamer wordt aangenomen, samen met senator Pocock.
De Groenen zeggen ook dat de ATO richtlijnen zal geven over wanneer oplaadtechnologie voor huishoudens kan worden opgenomen in belastingvrije voertuigpakketten met secundaire arbeidsvoorwaarden.
“De Groenen hebben snelle elektrische voertuigen”, zei Groenen-leider Adam Bandt.
“Het wagenpark van de overheid zal elektrisch worden, en wanneer deze auto’s tweedehands worden verkocht, zal dit helpen de kosten van elektrische auto’s voor gewone mensen te verlagen.
“Door handouts te beperken tot benzineauto’s en de steun voor elektrische voertuigen te versnellen, hebben de Groenen in machtsevenwicht de regering ertoe aangezet om verder en sneller te gaan op het gebied van klimaat.
“Dit toont de kracht van de Groenen om Labour ertoe aan te zetten om verder en sneller te gaan met fossiele brandstoffen.”
In plaats van zich te concentreren op directe kortingen zoals veel van de Australische staten doen, concentreert de rekening zich op belastingvoordelen om prijzen te verlagen en de acceptatie te stimuleren.
De wetgeving stelt auto’s met een lage uitstoot vrij van belasting op secundaire arbeidsvoorwaarden (FBT), wat werkgevers en particuliere voertuigbeheerders mogelijk duizenden kan besparen.
Deze voorgestelde doorlopende FBT-vrijstelling zou oorspronkelijk van toepassing zijn op batterij-elektrische voertuigen (BEV), waterstof-brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV), en zou na drie jaar worden herzien.
MEER: Belastingdrempels voor luxe auto’s verhoogd, FCAI slaat ‘slechte belasting’
Om in aanmerking te komen, moet het emissiearme voertuig een eerste verkoopprijs hebben die onder de huidige relevante belastingdrempel voor luxe auto’s ligt van $ 84.916 (voor 2022-23), en voor het eerst beschikbaar zijn gesteld voor gebruik op of na 1 juli van dit jaar – wat betekent dat de wetgeving zal worden teruggedraaid.
De Labourregering beweert dat een werkgever die een werknemer een EV van ongeveer $ 50.000 aanbiedt als secundaire arbeidsvoorwaarde, tot $ 9000 per jaar kan besparen.
Het beweert ook dat personen die een salarisofferregeling gebruiken om voor hetzelfde model te betalen, tot $ 4700 per jaar kunnen besparen.
Afgezien van dit wetsvoorstel is de zittende Labourregering ook van plan om het huidige invoertarief van 5,0 procent af te schaffen voor in aanmerking komende elektrische auto’s die nog niet onder een vrijhandelsovereenkomst vallen, dat wil zeggen voertuigen die uit Europa worden geleverd.
“De transportsector is een van de snelst groeiende bronnen van emissies in Australië en de sterkere acceptatie van elektrische voertuigen kan een substantiële impact hebben op onze inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken”, aldus de regering.
“Belangrijk is dat – aangezien gezinnen worstelen met de stijgende brandstofkosten – het stimuleren van meer betaalbare elektrische voertuigen op de markt een belangrijke stap is in het aanpakken van transportkosten op middellange termijn en het opbouwen van weerstand tegen de wereldwijde olieprijzen.
“Toch loopt Australië op dit moment ver achter op onze internationale collega’s als het gaat om het gebruik van elektrische voertuigen. Deze wetgeving zal een groter gebruik van elektrische auto’s stimuleren en bijdragen aan het verminderen van transportemissies.”
De Electric Vehicle Council heeft de nieuwe prikkels vandaag geprezen.
“Dit is een mijlpaal voor het EV-beleid in Australië. Het is een krachtige demonstratie van hoe ver we zijn gekomen in slechts een paar jaar tijd’, zei CEO Behyad Jafari
“Deze wet stelt duizenden Australiërs in staat om achter het stuur van een elektrische auto te kruipen, waar ze kunnen profiteren van lagere brandstofrekeningen, minder vervuiling en een plezierige rijervaring.
“Door het kopen van nieuwe elektrische auto’s gemakkelijker te maken, ontstaat er een sterke tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s, wat essentieel is voor de betaalbaarheid.
“Als de federale overheid deze rekening combineert met nieuwe normen voor brandstofefficiëntie, zullen we binnenkort een markt zien ontstaan in Australië waardoor iedereen kan genieten van de voordelen van elektrische auto’s.
“Door een grotere acceptatie van EV’s te bereiken, zullen we de CO2-uitstoot van Australië aanzienlijk verlagen en onze precaire afhankelijkheid van buitenlandse olie verminderen.
“Namens de sector elektrische voertuigen feliciteer ik de regering en de senatoren van de verschillende banken met het sluiten van deze deal in het nationale belang.”
In verder recent EV-beleidsnieuws zegt de federale regering dat ze meer dan 500 inzendingen heeft ontvangen voor een discussiedocument dat is ontworpen om de eerste, langverwachte Nationale Strategie voor Elektrische Voertuigen van het land vorm te geven.
Minister van Klimaatverandering en Energie Chris Bowen onthulde het aantal inzendingen op Twitter en voegde eraan toe dat de regering “hier de komende weken en maanden nauw aan zal werken”.
Het discussiedocument over het eerste nationale EV-beleid van Australië – ter aanvulling van de huidige talloze op de staat gebaseerde kortingen en belastingvoordelen – werd eind september vrijgegeven.
Het volledige consultatiedocument van 18 pagina’s, die je hier kunt lezennam tot 31 oktober inzendingen aan.
MEER: Australië’s best verkochte EV’s in de eerste helft van 2022
MEER: Waarom de autolobby meer CO2-regulering wil van de nieuwe regering
MEER: Welke prikkels voor kopers van elektrische auto’s worden in heel Australië aangeboden?