U bent zich misschien wel of niet bewust van het tokensysteem van de Formule 1 en hoe belangrijk het is in de sport. Het heeft de sport op veel manieren veranderd en meerdere problemen opgelost die voorheen extreem veel voorkwamen.
Met elk ontwikkelingstoken kan een team een specifiek gebied van zijn 2020-auto ontwikkelen voor het komende seizoen 2021. Teams hadden zich dit jaar voorbereid op een nieuwe reeks reglementen, waardoor ze auto’s vanaf nul moesten ontwerpen. Door COVID-19 werden fabrieken echter gedwongen te sluiten en raakten teambudgetten uitgeput, waardoor de regels werden uitgesteld tot 2022.
Om een budgettaire strijd te voorkomen om hun auto’s voor dit jaar te upgraden, heeft elk team twee tokens gekregen om de ontwikkeling in gecontroleerde delen van de auto te beperken, terwijl ze toch de prestaties kunnen verbeteren en mogelijk de pikorde kunnen herschikken. Het stelt hen ook in staat zich aan te passen aan aerodynamische regelwijzigingen die dit jaar zijn geïntroduceerd.
Net als bij het power unit-tokensysteem dat in voorgaande seizoenen werd gebruikt, kunnen teams de gecontroleerde gebieden niet ontwikkelen buiten hun tokenuitgaven. Tokens kunnen slechts eenmalig worden gebruikt, dus er zijn geen tweede kansen als de zaken niet volgens plan verlopen voor teams.
Dit systeem zorgt er ook voor dat teams met veel lagere budgetten dan sommige van de extreem grote teams (zoals Mercedes en Red Bull) een veel gelijker speelveld hebben en een meer gelijkwaardige en spannende competitie mogelijk maken.
Er zijn echter alleen specifieke componenten waarvan de contouren van de FIA opnieuw kunnen worden ontworpen en gewijzigd tussen het seizoen 2020 en 2021. Voorbeelden van enkele van deze onderdelen zijn de neuskegels, remkanalen en nog veel meer. Er is ook een lijst met onderdelen die kunnen worden geüpgraded met tokens en deze hebben een tokenwaarde van één of twee gekregen, wat betekent dat in theorie een enkel onderdeel twee keer per seizoen kan worden geüpgraded, of een groter deel één keer, afhankelijk van de kosten.
Daarnaast zijn gebieden die mogen worden ontwikkeld zonder token-uitgaven, onder meer zijdelingse impactstructuren, aerodynamische componenten, ophanging en koelsystemen. Single-token-componenten omvatten DRS, koppelingssystemen, remmen, brandstof- en hydraulische systemen en pitstopapparatuur. Er zijn twee tokens nodig voor het ontwikkelen van een van de overlevingscellen en impactstructuren, versnellingsbak, aandrijfas, binnenboord voor- en achtervering, velgen of elektrische weefgetouwen.
Het team McLaren heeft een paar uitzonderingen gekregen om de juiste overstap van de Renault- naar de Mercedes-aandrijflijn te maken, maar er wordt gezegd dat de FIA hen als een havik in de gaten houdt, zodat ze niet vals spelen voor in ieder geval hun voordeel.
Andere teams hebben hun tokens op verschillende manieren uitgegeven. Een grote focus voor de auto’s van dit jaar was het terugwinnen van downforce die tussen de seizoenen verloren ging, nadat de nieuwe reglementen de aerodynamische prestaties hadden aangetast. De vloeren van de auto’s zijn verkleind en lopen nu weg van de voorkant door de sidepods, die naar binnen snijden naar de binnenkant van de achterbanden. De lijsten onder de achterdiffusor zijn ook in lengte verkleind om de productie van neerwaartse druk aan de achterkant van de auto te verminderen.
Waar heeft elk team zijn F1-tokens uitgegeven?
Mercedes – Het team heeft ervoor gekozen om niet bekend te maken waar het tokens heeft uitgegeven bij de lancering van de W12, waarbij technisch directeur James Allison toegaf dat het puur was om te voorkomen dat teams meer tijd zouden hebben om nieuwe ontwerpen te kopiëren die het team in 2021 zal uitvoeren. hebben onze tokens uitgegeven, maar we zullen nog niet onthullen hoe we ze hebben gebruikt. Dat zal tijdig duidelijk worden.”
rode stier – rode stier heeft niet onthuld waar het ontwikkelingstokens heeft uitgegeven, maar na een jaar strijd tegen instabiliteit aan de achterkant, zou een uitgave om een achterwielophangingssysteem te introduceren vergelijkbaar met dat van Mercedes geen dwaze schatting zijn om te maken, aangezien het probeert verloren downforce terug te winnen van de regelgeving veranderingen.
Mclaren – Volgens artikel 22.8.6 heeft het team beide ontwikkelingstokens moeten besteden aan het inbouwen van een Mercedes-krachtbron in het chassis voor 2021, onder toeziend oog van de FIA, die ervoor zorgde dat ze geen wijzigingen doorvoerden puur voor prestatieverbetering . Het team zei vorig seizoen dat het niet blij was met het tokensysteem waardoor Aston Martin 2020 kon adopteren Mercedes onderdelen gratis.
Aston Martin – Door een maas in de regelgeving, Aston Martin zal de 2020 Mercedes-achterwielophanging gratis gebruiken, omdat hij vorig jaar de 2019-versie had. Hierdoor kon het zijn ontwikkelingstokens besteden aan het aanpassen van de overlevingscel van zijn AMR21.
Alpen – Een ander team dat zich richt op de achterkant van zijn ’21-auto, Alpine heeft niet specifiek gezegd waar het zijn tokens heeft uitgegeven. “Er zijn veel veranderingen aan de achterkant van de auto, dit is waar we onze aandacht op hebben gericht, want daar hebben de reglementen invloed op gehad,” Alpen zei uitvoerend directeur Marcin Budkowski.
Ferrari – De nieuwe Ferrari heeft een gewijzigd ontwerp van de voorste neuskegel om dichter bij het ontwerp in Mercedes-stijl te komen, maar het team heeft zijn symbolische uitgaven gericht op de achterkant van de auto. De SF21 krijgt een nieuwe achtertransmissie en ophanging om verloren downforce aan de achterkant van de auto terug te winnen.
AlphaTauri – Het team zegt dat het zijn tokens heeft uitgegeven aan de voorkant van zijn auto, met name een nieuwe neus en buitenste voorwielophanging. “We geloven dat het chassis en de krachtbron een goede basis vormen, dus we zijn blij dat we onze tokens voor 2021 ergens anders hebben uitgegeven”, zei technisch directeur Jody Egginton.
Alfa Romeo – Alfa technische baas Jan Monchaux was openhartig over het feit dat het team zijn ontwikkelingstokens aan de voorkant van de auto besteedde. Tijdens de winter stond een nieuw neusontwerp centraal. “We hebben besloten om onze twee penningen te investeren in een nieuwe neus, dus de neusdoos en de crashbox zijn duidelijk gloednieuw, die voornamelijk om aerodynamische redenen werd gereden”, zei Monchaux.
Haas – Een team dat nu al volledig gefocust is op 2022, Haas heeft geen ontwikkelingstokens uitgegeven om zijn VF-20 te herhalen. “We hebben de ontwikkelingstokens dit jaar niet gebruikt. Ik zou niet zeggen dat het een wachtseizoen is, maar meer een overgangsseizoen”, zei teambaas Gunther Steiner tijdens de livery-lancering van het team.
Willems – Al een enkele token uitgegeven in 2020, Willems heeft zich nergens anders ontwikkeld. “Vorig jaar hebben we een van onze tokens uitgegeven en ik ga niet onthullen waar we het hebben uitgegeven, omdat we er vorig jaar een hebben uitgegeven en er toen nog maar één over was”, zei teambaas Simon Roberts. “Er was niet genoeg om in de neus of een van de structuren te komen.”
Bedankt voor het lezen van dit artikel op engine-block.net. Als je vragen hebt over iets in dit artikel of suggesties wilt doen, bezoek dan gerust de contactpagina van mijn website. Blijf mijn website lezen als je dit leuk vond en een fijne dag verder.