Saab Automobile AB was een autofabrikant die in 1945 in Zweden werd opgericht toen het moederbedrijf, Saab AB (dat een tijdje vliegtuigen maakte), een project begon om een kleine auto te ontwerpen. Het werd uiteindelijk een van de coolste en meest innovatieve autofabrikanten ter wereld.
Saab AB“Svenska EENopplan EENktiebolaget” (Zweeds voor “Zweeds vliegtuigbedrijf”), een Zweeds ruimtevaart- en defensiebedrijf, werd in 1937 opgericht in Linköping. Het bedrijf was in 1937 opgericht met het uitdrukkelijke doel vliegtuigen te bouwen voor de Zweedse luchtmacht om de neutraliteit van het land te beschermen naarmate Europa dichter bij Tweede Wereldoorlog. Toen de oorlog ten einde liep en de markt voor gevechtsvliegtuigen leek te verzwakken, ging het bedrijf op zoek naar nieuwe markten om te diversifiëren.
In 1945 werd een auto-ontwerpproject gestart met de interne naam “X9248”. Het ontwerpproject werd formeel bekend als “Project 92”; de 92 de volgende in de productievolgorde zijn na de Saab 91, een eenmotorig trainingsvliegtuig. In 1948 werd een bedrijfsterrein in Trollhättan omgebouwd om auto-assemblage mogelijk te maken en het project verhuisde daarheen, samen met het hoofdkantoor van de autofabriek, dat daar sindsdien is gebleven. Het bedrijf maakte vier prototypes genaamd “Ursaab” of “originele Saab”, genummerd van 92001 tot en met 92004, alvorens het productiemodel te ontwerpen, de Saab 92in 1949.
De Saab 92 ging in december 1949 in productie. Halverwege de jaren vijftig werden er 20.000 auto’s verkocht. De 92 werd grondig herontworpen en opnieuw ontworpen in 1955, en werd omgedoopt tot de “Saab 93”. De motor van de auto kreeg een cilinder, gaande van twee tot drie en de voorkant werd de eerste met de eerste incarnatie van Saabs kenmerkende trapeziumvormige radiatorgrille. Een wagenvariant, de Saab 95werd toegevoegd in 1959. In het decennium zag ook Saabs eerste prestatieauto, de Saab 94de eerste van de Saab Sonetts.
In 1960 vond de derde grote herziening van het platform van de jaren 92 plaats Saab 96. De 96 was een belangrijk model voor Saab: het was de eerste Saab die op grote schaal uit Zweden werd geëxporteerd. Het ongebruikelijke voertuig bleek erg populair en er werden bijna 550.000 exemplaren van verkocht. In tegenstelling tot de Amerikaanse auto’s van die tijd, hadden de 93, 95 en 96 allemaal de 3-cilinder 2-taktmotor, waarvoor olie aan de benzinetank moest worden toegevoegd, voorwielaandrijving en vrijloop, waardoor de bestuurder kon terugschakelen. de kolom handmatige shifter zonder de koppeling te gebruiken. Schoudergordels op de voorstoelen waren ook een vroeg kenmerk.
Nog belangrijker voor het wel en wee van het bedrijf waren de jaren 1968 Saab 99. De 99 was de eerste geheel nieuwe Saab in 19 jaar en een duidelijke breuk met de 92. De 99 had veel innovaties en kenmerken die Saabs decennia lang zouden gaan definiëren: omhullende voorruit, zelfherstellende bumpers, koplampsproeiers en zijdelingse botsingen. deur balken. Het ontwerp door Zestien Sason was niet minder revolutionair dan de onderliggende technologie, en elementen zoals de Saab hockeystick profielafbeelding blijft de ontwerptaal van Saab beïnvloeden.
GM oefende zijn optie uit om de resterende Saab-aandelen in 2000 te verwerven en besteedde US $ 125 miljoen om het bedrijf om te vormen tot een volledige dochteronderneming. De nieuwe hechte relatie leverde zijn eerste product op in de geheel nieuwe 9–3 van 2003. Het nieuwe model, op de markt gebracht als sportsedan, liet de iconische hatchback van Saab vallen ten gunste van een meer conventionele vierdeursbenadering. Het model deelde weer een gezamenlijk ontwikkeld platform (GM’s “globale Epsilon 1-platform”) en enkele andere componenten met de Opel Vectra, maar de relatie was veel meer een gezamenlijke technische inspanning dan voorheen.
Onder leiding van GM, de badge-ontworpen Saab 9-2X (gebaseerd op de Subaru Impreza) en Saab 9-7X (gebaseerd op de Chevrolet Trailblazer) werden in 2005 op de Amerikaanse markt geïntroduceerd in de hoop de verkoop te verhogen. Beide modellen waren een kritieke en commerciële mislukking en werden een paar jaar na de start van de productie geannuleerd. GM stelde ook de 9-3-wagen met drie jaar uit, legde een hatchback-afgeleide van de 9-3-sedan op de plank, stopte plannen voor vierwielaandrijving in Saab-modellen tot 2008, annuleerde een 9-5-vervanging in 2005 en kondigde een geplande verschuiving van de productie weg van het historische huis van Saab in Trollhättan naar Opelfabriek binnen Russelsheim.
Vanwege afnemende fortuinen in het hele bedrijf als gevolg van een vertragende economie in 2007, kondigde GM aan dat het merk Saab in december 2008 “onder herziening” stond, een proces dat de mogelijkheid omvatte om de autofabrikant te verkopen of te sluiten. Naarmate de gesprekken vorderden, nam de steun van GM af en ging Saab in administratiehet Zweedse equivalent van Amerika Hoofdstuk 11 faillissement. Saabs algemeen directeur Jan-Åke Jonsson zei dat dit “de beste manier was om een echt onafhankelijke entiteit te creëren die klaar is om te investeren”. De Zweedse regering van haar kant was terughoudend om mee te doen Maud Olofsson, minister van Industrie, die verklaarde: “De Zweedse staat en de belastingbetalers in Zweden zullen geen autofabrieken bezitten. Soms krijg je de indruk dat dit een klein, klein bedrijf is, maar het is ‘s werelds grootste autofabrikant, dus we hebben het recht om eisen te stellen.”
Op 16 juni 2009 kondigde Koenigsegg het voornemen aan om het merk van GM te kopen. Het bod werd gesteund door een groep Noorse investeerders en de Chinese autofabrikant Peking Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC). De volgende maand maakten beide partijen bekend dat GM met de deal had ingestemd. Er waren openstaande financiële details, maar een lening van de Europese Investeringsbank werd verwacht hen te dekken. De lening werd in oktober goedgekeurd, maar op 24 november 2009 kondigde Koenigsegg aan dat het “tot de pijnlijke en moeilijke conclusie was gekomen dat het de overname niet langer kon uitvoeren”, grotendeels vanwege de voortdurende vertragingen en de moeilijkheden bij het coördineren van de betrokken partijen. : GM, de Europese Investeringsbank, de Zweedse Nationale Schulddienst en BAIC.
Op 14 december 2009 werd aangekondigd dat de Chinese autofabrikant de intellectuele eigendomsrechten en productieapparatuur voor de vorige generatie Saab 9-3 en Saab 9-5 zou verwerven in een deal ter waarde van ongeveer 197 miljoen dollar, wat genoeg was voor het bedrijf om drie maanden lopen. BAIC sprak de intentie uit om een nieuw merk te creëren rond de aangekochte technologie en gaf toe tot de aankoop van “drie algemene voertuigplatforms, twee motortechnologieën en twee transmissiesystemen”.
Na het mislukken van de gesprekken met Koenigsegg, kondigde GM aan dat het merk in 2010 zou worden geëlimineerd als het er niet in slaagde om voor het einde van 2009 een koper te vinden. formeel aangekondigd voornemens te zijn het merk Saab af te bouwen.
Uiteindelijk was Saab echt een geweldige autofabrikant die pionierde met veel nieuwe technologieën die we tegenwoordig gebruiken. Bedankt voor het lezen van dit artikel over motorblok. Als je vragen hebt over iets in dit artikel, bezoek dan gerust de contactpagina van mijn website. Blijf mijn website lezen als je dit leuk vond.