Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG is een autoproductiebedrijf gevestigd in Buchloe, in het district Ostallgäu in Beieren, Duitsland, dat hoogwaardige versies van BMW-auto’s ontwikkelt en verkoopt.
De wortels van Alpina gaan terug tot 1962 toen Burkard Bovensiepen een Weber dubbele carburateur ontwikkelde voor de BMW 1500. Deze carburateur werd goed ontvangen door de autopers, evenals door BMW’s eigen verkoopbaas Paul G. Hahnemann. In 1964 certificeerde BMW de kwaliteit van dit Alpina-product door BMW-voertuigen met het Alpina-systeem de volledige fabrieksgarantie te geven.
Hoewel Alpina begon met het produceren van typemachines, hield de oorspronkelijke Alpina eind jaren zestig op te bestaan in hun poging om de textielindustrie in te gaan. In 1965 richtte Burkard een BMW-tuningbedrijf op, na zijn succes met investeringen in de aandelenmarkt. Hij begon het tuningbedrijf in een bijgebouw van de oorspronkelijke Alpina typemachinefabriek. Het bedrijf werkte aan carburateurs en gereviseerde cilinderkoppen. In 1970, met zeventig werknemers, veranderde de oorspronkelijke faciliteit van locatie van Kaufbeuren naar Buchloe.
In de eerste jaren vestigde Alpina zijn kerncompetentie door carburateurs en krukassen af te stemmen om meer vermogen uit BMW-motoren te halen, elementen die uiteindelijk het logo van het bedrijf bepaalden, dat in 1967 ontstond. Tussen 1968 en 1977 deden Alpina-auto’s het erg goed in de competitie . Het hoogtepunt was in 1970, toen de auto’s van het team het Europees toerwagenkampioenschap, het Duitse heuvelklimkampioenschap wonnen, rbondgenoot- en baanracekampioenschappen en de uiterst prestigieuze 24 uur van Spa.
Alpina trok zich officieel terug uit het racen in 1988 vanwege capaciteitsbeperkingen en restricties. Hieraan gekoppeld was de beslissing om te beginnen met de productie van een nieuwe set BMW Alpina-auto’s.
Onderscheidende kenmerken van Alpina-voertuigen zijn het feit dat deze modellen letterlijk “gefabriceerd” zijn, wat “met de hand gemaakt” betekent. Het productieproces wisselt tussen het fijn afstellen van de motor, het leveren aan de BMW-fabriek, het daar trouwen van motor en carrosserie, en het terugbrengen naar Alpina voor een upgrade van het interieur met Alpina’s specifieke componenten, wederom allemaal in een handgemaakt proces dat slechts beperkte productieaantallen mogelijk maakt . Naast de motor en het interieur optimaliseert Alpina ook de transmissie en installeert op de meeste auto’s schakelaars met schakelknoppen op het stuur (Switch-Tronic genaamd), met schakelpeddels die worden gebruikt op de B4 S Edition 99. Dit heeft historische redenen, aangezien Alpina de eerste was die monteer schakelknoppen op het stuur. Onderscheidende kenmerken van het exterieur zijn de 20-spaaks lichtmetalen velgen met verborgen ventielen onder de naafdop en de metallic koetswerkkleuren “Alpina Blue of -Green”. Binnenin worden de beste materialen gebruikt om het exclusieve gevoel te creëren. Een typisch blauw en groen patroon wordt vaak gebruikt op interieuronderdelen zoals stiksels op leer. Een dun, krijtstreepachtig koetswerkdecor aan de buitenkant in goud of zilver is ook een kenmerk van oudere Alpina-auto’s, wat een optie is op nieuwe Alpina-modellen. Een metalen plaat aan de binnenkant bewijst ook het erfgoed en het serienummer van de auto.
Vergeleken met auto’s van BMW’s interne dochteronderneming BMW M, leggen Alpina’s voertuigen meer nadruk op luxe, een hoger koppel en hebben ze hun eigen Alpina-stijl schakelbare ZF automatische transmissies in plaats van handmatige of semi-automatische transmissies. Wat betreft de krachtige varianten van de BMW E60 5-serie, biedt de B5 bijvoorbeeld een andere kijk op prestaties en hoe deze te bereiken. In tegenstelling tot de eigen M5 van BMW M, die een atmosferische, hoogtoerige 5.0L V10 heeft, gebruikt de Alpina B5 een supercharged 4.4L V8 die vergelijkbare pk’s en een groter koppel produceert bij lagere toerentallen.
Uiteindelijk is Alpina een legendarische tuner van BMW’s en zal het een extreem coole en iconische auto blijven. Elke keer als ik er een op straat zie, denken mijn vrienden die niet van auto’s houden gewoon dat het een normale, saaie BMW is, maar wat ze niet zien, is de hoeveelheid aanpassingen en geschiedenis die in de auto is ingebed.
Bedankt voor het lezen van dit artikel over motorblok. Als je vragen hebt over iets in dit artikel, bezoek dan gerust de contactpagina van mijn website. Blijf mijn website lezen als je dit leuk vond.